عشق و دلدادگی موضوعی کلیشهای است که بارها در قالبی جدید از تلویزیون شاهد پخش آن هستیم.
به گزارش خبرنگار آیفیلم، فداکاری، ایثار، عشق، خیانت و ... همگی از جمله موضوعاتی هستند که روزانه هزار نویسنده و کارگردان برای ساخت جدیدترین سریال یا فیلم سینمایی خود به آن فکر میکند و سعی دارد که این موضوع کلیشهای را در ظرفی جدید ریخته و قصهای تازه را روایت کنند. با نگاهی اجمالی به روند سریال سازی در رسانه ملی متوجه خواهیم شد که تا امروز «عشق» بیشترین سوژه نویسندگان و کارگردانان بوده و بیشترین آثار تلویزیونی و سینمایی کشور در این باره تولید شدهاند، اما هر بار قصهای متفاوت با نشان دادن شخصیتهای خاکستری و سفیدی مقابل دوربین رفته است.
گاهی در قصههای عاشقانه سریالهای تلویزیونی شاهد گرههایی در فیلمنامه هستیم که به دست یک زن باز میشود، مانند مجموعه تلویزیونی «میوه ممنوعه» که کارگردان به خوبی گره قصه زندگی "حاج یونس" را به دست "هستی" باز کرد و پس از روایت کوتاهی از زندگی "حاج یونس فتوحی" به سراغ عاشقانههای شخصیت اصلی این سریال با دختری که سالها از خودش کوچکتر است، رفت. یا در سریال «تعیبر وارونه یک رویا» بازگشت یک عشق قدیمی به زندگی مأمور سازمان انرژی هستهای، سرنوشت شخصیتهای قصه را تغییر داد.
مجنون و شیفته شدن شخصیتهای اصلی قصه از جمله اِلمانهای اصلی نویسندههای این عشقهای ممنوعه هستند. در جایی نویسندهها، "عاطفه" دختر دانشجوی سریال «تکیه بر باد» را عاشق مردی 30سال بزرگتر از خودش به نام "نادر" میکنند و عشقی نامتعارف را در قاب تلویزیون تعریف میکنند. عشقی که گاهی از سر شهوت است و گاهی ثروت دیگری چشمشان را کور میکند.
بیشتر بخوانید
"عاطفه" خبر ازدواجش را به پدرش میدهد
البته در این بین دلسوزی، محبت بیش از اندازه، تغییر جایگاه شغلی و یا عاطفی هم گاهی باعث دلبستگی شخصیتهای سریالهای تلویزیونی شده است. مانند مجموعه تلویزیونی «ثریا» که زنی به نام "ثریا" پس از پانزده سال که از فوت شوهرش میگذرد، عاشق یکی از بیماران خود به نام "سرهنگ" میشود و پنهانی با او ازدواج میکند، یا در سریال «در مسیر زاینده رود» که پدر مقتول شرط رضایت و گذشتن از خون پسرش را ازدواج با مادر قاتل میگذارد. تعریف اشتباهی که تلنگر و پیام مثبتی را در خود جای داده و در بیشتر مواقع از خودگذشتگی، صبوری، حفظ آبرو و .... را به نمایش گذاشته است.
براساس این گزارش، تا امروز «روز حسرت»، «میوه ممنوعه»، «تاثریا»، «تعبیر وارونه یک رویا»، «او یک فرشته بود» و «در مسیر زاینده رود» از جمله مجموعههای تلویزیونی هستند که عشق را خارج از چارچوب همیشگیاش به تصویر کشیدند و الحق والانصاف هم جزو آثار پرمخاطب تلویزیون به شمار رفتند. قصههایی که نه از خطوط قرمز رسانه ملی عبور کردند و نه تاثیری منفی گذاشتند، بلکه این نوع دلدادگی را نقطه پرگار سریال کرده و زندگی شخصیتهای داستانی را بیان کردند.
م ن/ه خ